Dobar Dan mindenkinek!

2018. június 27-e és 29-e között hat igen szerencsés diák és két kísérőtanár – Szücs Diána, Kassai Boglárka, Bagoly Zsófia, Katona Dávid, Zsiros Zoltán, jómagam valamint Mercs István és Kanyuk János tanár urak – megkapta a lehetőséggel, hogy az iskola költségére eltöltsön három mozgalmas, ugyanakkor élményekben gazdag napot Horvátországban, illetve annak gyönyörű fővárosában, Zágrábban. Az utazás diák résztvevői az iskolánk alapításának 100. évfordulójára rendezett Zrínyi Ilona életéről szóló történelmi versenyen mutatott teljesítményükkel, ill. tanulmányi eredményükkel érdemelték ki az utat.

Mi, a bátor utazók, június 27-én hét órakor keltünk fel a hosszú útra az iskola metálszín kisbuszával, hogy beteljesítsük célunk, és felkeressük Zrínyi Ilona, valamint családjának horvátországi emlékhelyeit.

Első megállónkhoz, Csáktornyára, déltájt érkeztünk meg az utazástól kissé megfáradtan, azonban töretlen lelkesedéssel. Itt lehetőségünk nyílott megtekinteni azt a sokszög alakú erődítményt, ahol anno Zrínyi Miklós a Szigeti veszedelmet írta, innen mozgatta a Habsburg- és törökellenes szervezkedést. A közelben található kurseveci erdőben hunyt el vadkan ejtette seb által. Halála mögött máig sokan az osztrák udvar merényletét sejtik. A múzeumi személyzet megajándékozta iskolánkat egy emlékkönyvvel, miután nagy nehezen, de végtére is sikeresen megértettük velük, hogy szeretnénk számlát igényelni. Az igényesen rendben tartott vár megtekintését követően tettünk egy frissítő sétát a szomszédos parkban, ahol több a Zrínyekkel, Frangepánokkal kapcsolatos emlékmű található.

A következő nevezetességhez, a varasdi várhoz, késő délután jutottunk. Itt szemrevételezhettük az egykor Hunyadi Mátyás törvénytelen fia, Corvin János által birtokolt erősséget.

Csapatunk a varasdi vár kapujában

Innen fáradt kis csapatunk Zágráb felé vette az irányt. A városban történő eligazodásban még Zoli iránymutatása sem tudott segítséget nyújtani… Végül kis bolyongást követően eltaláltunk szállásunkra, a színes és változatos Chillout Hostelba, ahol elfoglaltuk szobáinkat. Rövidke pihenőt követően elindultunk keresni egy vacsorázó helyet. A nap végeztével mindnyájan fáradtan zuhantunk fekhelyünkre, és mély álomba szenderülve tettük el magunkat másnapra.

Bár a következő reggel igen borúsan virradt, ez sem tántorított el mindet attól, hogy Ozaly felé vegyük az irányt. Mint megtudtuk, ez a vár egy volt azon fontos helységek közül, ahol a horvátok által nemzeti hősként tisztelt Zrínyi Péter, Zrínyi Ilona apja gyakorta megszállt. A nagy becsben tartott történelmi személyiség számos alkalommal fordult szembe a németekkel és a törökökkel, valamint részt vett a Wesselényi-összeesküvésben. Ez később a vesztét is okozta, 1671-ben kivégezték.

Az Zrínyiekkel foglalkozó tárló osalji várban

Noha nem ért minket meglepetésként, mégis csodálkozva konstatáltuk a tényt, hogy Zrínyi Ilona szülőhelyén valójában még a kőkorszaki leletekről is több szó esik, mint II. Rákóczi Ferenc édesanyjáról, Munkács várának hős védőjéről. A horvátok számára ő nem nemzeti hős, hiszen Magyarországon tevékenykedett.

Zrínyi Ilonáról mindössze ennyi említést találtunk szülővárában

Az egyébként rendkívül szép környezetben található várban lévő kiállítás megtekintését követően megkoszorúztuk a helyi emlékművet, és visszaindultunk Zágrábba. Délután meglátogattuk a Mimara múzeumot, és számos jelentős festményt valamint történelmi emléktárgyat tekintettünk meg. A napunk hátralévő részét Zágráb felfedezésével, illetve pihenéssel töltöttük.

Másnap zuhogó esőben sétáltunk el a Lotrscak toronyhoz, a Mária Mennybemenetele Székesegyházhoz. Megtekintettük a Szent Márk templomot, és búcsút vettünk Zágráb főterétől, a Jellasics tértől.

Zágárb óvárosában

Rövid szuvenírbeszerző-túra után nem sokkal dél előtt kijelentkeztünk szállásunkról. Majd a váltakozó hangulatú Anyatermészet oltalmában – hol átláthatatlanul sűrűn esett, hol pedig mosolygósan sütött – elindultunk haza.

Azt hiszem, mindnyájunk nevében mondhatom, hogy egy nagyszerű és élményekben nagyon gazdag kirándulásban vehettünk részt. A három mozgalmas nap színesebbé tette a nyarunkat. Reméljük, nem ez volt az utolsó!